Studio Winter

View Original

Zo krijg jij een knaller van een jaarverslag!

Voor veel bedrijven voelt het als een ‘moetje’: het maken van een jaarverslag. Dat is jammer, want hoe tof is het om al je doelstellingen en behaalde resultaten met de wereld te delen!? Het zijn mijlpalen en cijfers waar je trots op bent. En gelijk heb je. Het lezen van jaarverslagen wordt een stúk leuker wanneer ze mooi zijn vormgegeven. Hieronder zet ik een paar handige tips voor je op een rijtje waardoor iedereen jouw jaarverslag wil lezen!

Wat zet je in een jaarverslag?

Bedenk goed wat jij in jouw jaarverslag wil delen. Natuurlijk komen je doelstellingen, strategieën en resultaten aan bod. Maar misschien wil je ook wel een voorwoord schrijven en een interview in het jaarverslag plaatsen? En wat dacht je van een vooruitblik geven op het komende jaar? Verwerk alleen de belangrijkste onderdelen in je jaarverslag. Het is soms een valkuil om álles te willen delen. Maar geloof me, daar zit niemand op te wachten (hoe fantastisch je bedrijf ook is!). Mensen houden van snelle, scanbare content. Als je alle onderdelen voor jezelf hebt genoteerd, kan het schrijven en vormgeven gaan beginnen!

Rust in de tent met witruimte

Bij een jaarverslag is het heel belangrijk dat alle tekst en cijfers goed leesbaar zijn. Het document moet als een trein lezen. Hoe je dat doet? Door veel witruimte toe te voegen! Dat klinkt misschien een beetje gek, want je wil natuurlijk het liefst zoveel mogelijk delen. Dat mag ook gewoon, maar zorg wel voor rust tussen de verschillende onderdelen. Zo krijg je rustige en luchtige pagina’s die de lezer uitnodigen om verder te lezen. Dat is wat je wil!

Kleurgebruik is key

Je huisstijlkleuren zijn een mooi uitgangspunt voor jouw jaarverslag. Door je eigen unieke kleuren te gebruiken, zien je klanten gelijk dat het gaat om een jaarverslag van jouw bedrijf. Houd hierbij wel rekening dat je letters en cijfers goed leesbaar zijn. Gebruik bijvoorbeeld geen witte letters op een gele achtergrond. Je wil je lezers geen hoofdpijn bezorgen. Kies daarom ook een lettertype dat prettig leest. Ga liever niet voor een té cursieve of kleine letter.

Cijfers, cijfers en nog eens cijfers

Je ontkomt er niet aan in een jaarverslag: het delen van cijfers. Gelukkig gaat het om cijfers waar je (hoogstwaarschijnlijk) trots op bent, maar sexy zijn ze vaak niet. Soms kan het ook niet anders dan ze te laten zien in een tabel. Maar… de hoogtepunten van jouw jaar geef je natuurlijk in een andere vorm weer. Grafieken en diagrammen zijn hier heel geschikt voor. Net als infographics. Een infographic is gewoon nét wat leuker om naar te kijken dan een standaard tabelletje.

Denk jij nou: ‘hé, ik krijg een heel apart gevoel van binnen… mijn handen jeuken om mijn jaarverslag te gaan schrijven’? Yes, super! Ga er lekker mee aan de slag. Je weet me te vinden als je bij het ontwerp-stuk bent aangekomen 😉

Veel plezier!