Cycle for Plan
Als ontwerper voor Plan International ontwikkelde ik de huisstijl én uitingen voor Cycle for Plan. Dit zijn avontuurlijke sponsorfietsreizen voor het goede doel. Van concept tot ontwerp, van fietsbroekje tot flyer!
Na de opstartfase van het concept, waarin door het gehele team de merkwaarden werden bepaald, ontwierp ik het logo en ontwikkelde de richtlijnen voor de huisstijl. De connectie met Plan moest duidelijk zichtbaar blijven, omdat de Cycle een onderdeel is van Plan. In het logo verwerkte ik ook een referentie naar fietsen en beweging.
Krachtig beeld en frisse ontwerpen.
Cycle for Plan is een avontuurlijke sponsorfietsreis. Iedere reis gaat een groep fietsers de uitdaging aan om honderden kilometers te fietsen. Elke deelnemer haalt voor ze op reis gaan minimaal € 4.000 aan sponsorgeld op. Met dit sponsorgeld wordt het werk van Plan International gesteund. Er zijn meerdere edities per jaar, zo zijn ze in Thailand, Malawi en Guatemala geweest.
In het begin was fotografie in de ontwerpen een uitdaging, omdat er nog geen reizen hadden plaatsgevonden. Na de eerste edities met fotografen mee op reis, konden we professioneel beeld gebruiken. We stelden vantevoren een briefing op en creëerden zo een krachtige lijn in het beeld. De fotograaf kon alvast rekening houden met de manier waarop het beeld gebruikt ging worden in de ontwerpen, waardoor een mooie samenhang ontstond.
De ontwikkelde huisstijlrichtlijnen en ontwerpen (bijvoorbeeld een stramien voor een flyer, presentatie en informatieboekje) gebruikten we op de studio van Plan als basis voor alle nieuwe materialen. Zo konden de vormgever en freelancers dezelfde lijn aanhouden voor alle on- en offline producties!
Ontwerp van een informatiegids voor potentiële deelnemers als digitale PDF
In dit filmpje krijg je meer uitleg over de Cycle for Plan (inclusief práchtige beelden van de fietstocht!) en zie je hoe het logo in bewegend beeld toegepast wordt. Ook is de fietsoutfit in actie te zien. Omdat de fietsers herkenbaar moeten zijn als ze bij de projecten van Plan International langs gaan, staat ook het logo van Plan International op de t-shirts. Het is een uitdaging om er geen ‘logo parade’ van te maken, maar de logo’s wel op video, foto’s en in het echt, goed te tonen. Om die reden staat het logo van de Cycle niet alleen groot op de rug, maar ook klein op de borst. Plan International’s logo voegde ik wat kleiner toe, op de mouwen van de fietsers.
Fotografie te zien in deze ontwerpen © Plan International Nederland