Een huisstijl om trots op te zijn: zo gebruik je ‘m het best

Heb jij een huisstijl waar je trots op bent? Dat is fantastisch! Die wil je natuurlijk op alle kanalen van jouw bedrijf doorvoeren. Online én offline.  Zo weten jouw (potentiële) klanten precies wat ze van je kunnen verwachten en welk gevoel je hen geeft door middel van jouw huisstijl. Hoe je je huisstijl het beste gebruikt en doorvoert, lees je in deze blog.

 

Creëer een breinpositie

Een breinpositie? Ja, je moet letterlijk een plekje in het brein van jouw klanten zien te bemachtigen. Dat lijkt misschien lastig. Zeker omdat je vast niet de enige bent in jouw branche. Toch gaat het je lukken om in het hoofd van je klanten te komen! Dat doe je door lekker veel zichtbaar te zijn én door daar consequent in te zijn. Daar is je huisstijl het geschikte hulpmiddel voor. Als je overal dezelfde kleuren, vormen en lettertypes gebruikt, ben je consistent in je online en offline zichtbaarheid en onthouden klanten jou en je bedrijf makkelijker.

Kleurgebruik

In jouw huisstijl zijn je kleuren onmisbaar. Ze geven je klanten een bepaald gevoel dat goed aansluit bij je product of dienst. Je hebt vaak één hoofdkleur met daarbij nog wat ‘steunkleuren’. Gebruik altijd en overal alleen díé kleuren. Ga niet experimenteren met andere kleurcombinaties. Hoe leuk dat soms misschien ook lijkt. Het haalt de consistentie uit je huisstijl en dat voorkom je liever. Gebruik dus alleen de kleuren uit je huisstijl en voer deze overal door: op je website, op Instagram en LinkedIn, maar bijvoorbeeld ook op je visitekaartje.

 

Lettertypes

Een mini trede lager op de ‘trap der belangrijkheid’ staan de lettertypes van jouw huisstijl. Kies er twee of drie, maar echt niet meer dan dat. Gebruik er eentje als hoofdlettertype en laat de andere deze ondersteunen. Jouw lettertypes zijn een belangrijk element binnen je huisstijl. Ze roepen namelijk, net als je kleurgebruik, herkenbaarheid op bij je klanten. Onbewust geven ze je doelgroep een vertrouwd gevoel wanneer zij iets van jou langs zien komen. Yes, die breinpositie zit wel goed!

Fotografie

Gebruik jij veel stockbeelden voor bijvoorbeeld je website en Instagramaccount? Daar is niet per iets mis mee, maar het vergroot wel het risico op een ‘bij elkaar geraapt zooitje’. Dat is jammer, want over je huisstijl is juist zo goed nagedacht! Fotografie ondersteunt je huisstijl enorm. Denk dus goed na over welke beelden je plaatst. Laat de kleuren uit jouw huisstijl terugkomen in de foto’s. Dat zorgt voor een mooi geheel met de rest van je uitingen. Plaats je veel foto’s van jezelf? Investeer dan eens in een goede branding shoot. Al je foto’s zijn dan van één fotograaf en hebben daardoor dezelfde stijl. Overleg van tevoren ook gelijk even met de fotograaf welke kleuren belangrijk zijn in de beelden die jij wilt (hint: je huisstijlkleuren!).

Het gebruik van templates

Door templates te gebruiken voor je Instaposts en -stories, word jij een pro in het consistent doorvoeren van je huisstijl. Je huisstijlkleuren, -lettertypes en je logo komen erin terug. Zo weten je volgers direct dat jij het bent wanneer ze een story in een voor hen herkenbare stijl voorbij zien komen. Maak je over die breinpositie maar niet al te veel zorgen!

Kort samengevat is het volgende belangrijk in het doorvoeren van je huisstijl:

  1. Gebruik alleen de kleuren en lettertypes uit je huisstijl. Ga niet mixen en matchen, maar houd je vast aan het kleurenpalet en typografie die passen bij jou en je bedrijf.

  2. Laat de kleuren uit je huisstijl terugkomen in je fotografie.

  3. Zorg ervoor dat je lekker zichtbaar bent, zodat niemand meer om je heen kan!

Veel plezier!

Vorige
Vorige

Zo krijg jij een knaller van een jaarverslag!

Volgende
Volgende

Publicatie in JAN vakantieboek