Ontwerp huisstijl en toolkit voor jongeren in het speciaal onderwijs - Mind the gap, CNV
Voor het project Mind the gap van CNV ontwierp ik de huisstijl en een toolkit vol opdrachten met bijpassende docentenhandleiding. Mind the gap is een project voor jongeren met een extra ondersteuningsbehoefte. De toolkit helpt om het gat richting vervolgonderwijs of arbeidsmarkt te verkleinen.
Mind the gap is een project van CNV voor jongeren met een extra ondersteuningsbehoefte. Voor hen is het gat tussen speciaal- of praktijkonderwijs en een vervolgopleiding of werk vaak te groot. CNV streeft ernaar dat jongeren sneller een goede plek vinden en dus niet in het spreekwoordelijke 'gat' vallen.
Voor het project was een herkenbaar logo en kleurenpalet nodig, dat ook goed zou passen bij de huisstijl van CNV.
De toolkit met opdrachten voor jongeren moest uiteraard ook ontworpen worden. Ik bracht hier wat extra kennis en affiniteit mee, als zus van een hardwerkende jongere met ondersteuningsbehoefte.
Omdat we een conceptfase en verschillende feedbackrondes hadden ingebouwd in het proces, waarin o.a. onderwijsprofessionals de toolkit doornamen, konden we goed bekijken of bepaalde ideeën in de praktijk goed werkten. Dit ging om zowel de inhoud als de vorm van de toolkit. Een heel fijn proces met leuke samenwerking!
De toolkit bestaat uit een handleiding voor docenten en verschillende opdrachten voor de leerlingen, die vallen onder 5 thema’s:
wie ben ik?
wat wil ik?
wat kan ik?
wie/wat heb ik daarbij nodig?
pitch.
Ik gaf elk thema een eigen kleur en icoon, zodat deze herkenbaar en onderscheidend zijn in de opdrachten.
Alle opdrachten zijn ontworpen op A4, zodat ze door docenten goed te printen zijn. Ook heb ik de pdf’s interactief gemaakt met invulvelden, zodat ze ook digitaal makkelijk ingevuld kunnen worden.