Een jaarverslag van 200 pagina’s samengevat in één pagina?

Ja, dat kan! Een samenvatting van een uitgebreid rapport hoeft geen platte tekst te zijn. Maak het visueel. De samenvatting van een jaarverslag vertelt een overzichtelijk verhaal van hoogtepunten, waarmee je een andere doelgroep kunt bereiken.

 

Minder is meer

Het is een zin die ik wel vaker tegen opdrachtgevers (en mijzelf!) zeg: minder is meer. Een overvloed aan informatie ontstaat vaak vanuit de wil om een zo compleet mogelijk verslag af te leveren. Bij een uitgebreid jaarverslag is dat ook zeker nodig, bij bepaalde onderdelen zelfs verplicht.

Een samenvatting kan gaan over andere hoogtepunten uit het jaar. Misschien is er een nieuwe richting ingeslagen of een traject gestart om te verduurzamen, dat anderen kan inspireren. Niet alles zal passen in de samenvatting, dus bedenk welke cijfers belangrijk zijn om te delen en voor wie. Wat wil de doelgroep die we willen aanspreken graag overzichtelijk en snel kunnen inzien?

Witruimte is ademruimte

Juist in een korte samenvatting hoeft niet de gehele beschikbare ruimte gevuld te worden. Hoe minder plek, hoe méér er meestal in gestopt wordt. Pas op, want witruimte is ademruimte. Je ogen komen tot rust, de witruimte stuurt je de goede kant op. Belangrijke visuele elementen vallen zo nog meer op. Een grote titel, een foto, een quote. Een belangrijk stukje tekst plaats ik graag in een kader of ik licht een quote wat groter uit in een andere kleur. Dat valt op en breekt de tekst.

Afwisselen tussen tekst en cijfers is ook prettig. Cijfers maak ik graag zo visueel mogelijk, zodat je in een paar seconden de essentie eruit haalt. Dit geldt net zo goed voor het lange jaarverslag!

Niet elke lezer wil of kán 200 pagina’s doorspitten

Een samenvatting biedt meer mensen de mogelijkheid het jaarverslag te lezen. Weliswaar in samengevatte vorm, maar de highlights zijn op deze manier veel zichtbaarder. Infographics bieden een visueel inzicht dat het begrip van cijfers kan ondersteunen. Door verschillende blokken met informatie te maken per onderwerp, raak je als lezer minder verdwaald in grote tabellen.

Deze ‘hapklare brokjes’ informatie lenen zich uiteraard ook weer goed om te delen op social media, waar je onderdelen extra kunt uitlichten en bespreekbaar maken. In de voorbeeld afbeeldingen van deze blogpost heb ik de 1-pager bloksgewijs opgebouwd, maar wel ontworpen als 1 lange PDF. Handig met versturen naar bepaalde instanties, die de samenvatting graag bij elkaar willen hebben. Ook is deze PDF als link op de website geplaatst, om naar te kunnen verwijzen.

 

Ook een visueler jaarverslag laten lezen aan je doelgroep?

Vorige
Vorige

Een huisstijl ontwerpen in 5 stappen: van logo tot instafeed

Volgende
Volgende

Een boek of omslag laten ontwerpen? Ga voor een ontwerp dat past bij jouw verhaal!