Met deze 5 tips kies jij huisstijlkleuren die bij jou passen

Sta jij op het punt om een huisstijl te (laten) ontwerpen? Héél erg leuk! Met jouw huisstijl roep je herkenbaarheid op. Hierdoor weten jouw klanten je gemakkelijker te vinden. Maar… welke kleuren kies je voor je huisstijl? Het argument “blauw is mijn lievelingskleur” is niet per se een hele goede als jij de stijl van jouw bedrijf gaat bepalen. Ik geef je 5 tips die jou helpen met het kiezen van jouw huisstijlkleuren.

 

Tip 1. Welke sfeer wil je uitstralen?

Bedenk goed wat je precies wilt uitstralen met jouw huisstijl. Kleuren roepen namelijk emotie en sfeer op. Ben je een bloemist? Kleur is dan natuurlijk jouw tweede naam! Je kunt je misschien wel voorstellen dat je niet moet gaan voor al te veel zwart, wit of grijs. Zoals ik al in een eerdere blog schreef: heb je ooit een knalpaarse fles babyshampoo gezien? Hoogstwaarschijnlijk niet. Babymerken hebben vaak een rustige, ‘zachte’ sfeer. Door het gebruik van pasteltinten versterken ze dit gevoel. Vind je het lastig om te bepalen welke sfeer je wilt uitstralen? Doe dan eens een rondje langs familie en vrienden en vraag hen welke sfeer jouw bedrijf bij hen oproept.

Tip 2. Bepaal je doelgroep

Een ander belangrijk punt dat veel mensen vergeten, is dat je altijd in gedachte moet houden wie je doelgroep is. Zijn dat vooral mensen die zich identificeren als mannen of als vrouwen? Zijn ze jong of misschien juist wat ouder? Frisse, hippe kleuren zijn vaak geschikt voor wat jongere mensen, terwijl warme, diepe tinten een ouder publiek meer aanspreken. Maar.. het is natuurlijk niet zo dat je mensen in een hokje moet plaatsen en blijf ook vooral dicht bij wat jij wil uitstralen met je bedrijf.

Huisstijlkleuren voor babymerk Kroost

 

Tip 3. Kleuren en hun associaties

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat kleuren associaties met zich meebrengen? Zo staat rood bijvoorbeeld voor liefde, warmte, maar ook voor gevaar. Aan de andere kant roept de kleur blauw rust en betrouwbaarheid op. Dit onbewuste kleurenspel doet veel met mensen en hoe ze aankijken tegen een merk of bedrijf. Wil je meer weten over de psychologie achter kleuren en hun associaties? Er zijn heel veel boeken over geschreven, zoals: De kracht van kleur, Het geheime leven van kleuren en De verbazingwekkende invloed van kleuren. Interessant!

Tip 4. Wees niet té enthousiast

Als je eenmaal je weg aan het zoeken bent in de wereld van de kleuren, kun je al gauw de weg kwijtraken. Er is namelijk niet maar één tint van iedere kleur. Zo kun je wel duizend kleuren rood kiezen. Houd de vorige tips dus in gedachte en ga heel gericht zoeken naar kleuren. Houd er daarnaast rekening mee dat de kleuren die je kiest ook goed bij elkaar passen. Sommige kleuren combineren niet goed. Zonde als dat nou nét jouw huisstijlkleuren zijn… Ga voor drie – of maximaal vier – huisstijlkleuren die je het meest gebruikt. Zo houd je je de boel overzichtelijk en ziet jouw website er niet uit als een regenboog.

Tip 5. Moodboard

Als je met mij samenwerkt, ontkom je niet aan mijn persoonlijke moodboard voor jou. Ik zoek inspiratie in mooie beelden die een bepaalde sfeer uitstralen en passen bij jouw bedrijf. Al deze afbeeldingen bij elkaar, zorgen direct voor een kleurenpalet die de basis vormt voor jouw huisstijlkleuren. Natuurlijk laat ik je tussendoor meegenieten van het moodboard! Zo weet je alvast een beetje welke richting ik op ga met jouw huisstijlkleuren.

Ben je geïnspireerd geraakt door deze tips en wil je eerst zelf aan de slag? Ga dan eens lekker dwalen op Pinterest en verzamel alles op een bord. Probeer daarna tot zo’n 20 plaatjes te komen en bekijk de overeenkomsten in kleur en stijl. Dat is een mooi begin om te komen tot jouw uiteindelijke huisstijlkleuren.

Vorige
Vorige

Geboortekaartje op maat laten ontwerpen: hoe werkt dat?

Volgende
Volgende

Waarom de vormgeving van een jaarverslag begint met een template-ontwerp